טופס 630

פוסטים אחרונים
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit eiusmod tempor ncididunt ut labore et dolore magna

ארוחת צהריים בשחקים (פוסט תמונות)

צ’ארלס קלייד אבטס (Charles Clyde Ebbets), היה איש ברוך כשרונות. הוא היה דייג, שחקן, טייס ומתאבק, אבל הוא ידוע בעיקר בגלל היותו צלם. למרות שצילם צילומי טבע ונוף, צילומי מלחמה, צילומי אופנה, תחרויות ספורט ועוד, הוא נכנס להיסטוריה בזכות סדרת צילומים שצילם בשנות השלושים. אחד הצילומים שלו הפך לפוסטר שניתן למצוא בכל חנות פוסטרים בעולם,  אולם הצלם עלום השם לא קיבל את ההכרה הראויה. הפוסט הזה מוקדש לו, ולאנשים האמיצים שצילם.

אבטס רכש את המצלמה הראשונה שלו בגיל 8 בכוחות עצמו (בערך): בעברו מול חנות הכלבו המקומית באלבאמה, מדינת הולדתו, הוא ראה מצלמה חדשה, רכש אותה בעודו מורה למוכרת לחייב את החשבון של הוריו, ולמרבה הפלא הטריק עבד. באמצע שנות העשרים שלו הוא כבר עבד עבור הממשלה, נשיונל ג’אוגרפיק, ניו יורק טיימס ועוד.

צ’ארלס אבטס

בשנת 1930, כשהשפל הגדול של 1929 כבר היה בעיצומו, אבטס נישכר על ידי חברת רוקפלר לתעד את בניית רוקפלר סנטר בניו יורק, אחד ממיזמי הבנייה השאפתנים ביותר של אותה תקופה.

ב-29 בספטמבר 1932, שנתיים בתוך המשימה שלו, הוא תיעד קבוצת פועלים שעבדה על בניין GE,  או כפי שהיה ידוע בשמו הקודם, בניין RCA. הצילום פורסם שלושה ימים לאחר מכן בעיתון ניו יורק הראלד טריביון תחת השם Lunch Atop a Skyscraper  –  ארוחת צהריים במרומי גורד שחקים.

הצילום תיעד קבוצת פועלים יושבים על קורה בין הקומות ה-69 וה-70 של הבניין, ללא שום אמצעי בטיחות, בעודם אוכלים את ארוחת הצהריים שלהם. אין סיכוי שלא ניתקלתם בתמונה הזו איפשהו. סביר להניח שהתמונה הזו מוצעת למכירה בכל חנות תמונות או פוסטרים שביקרתם בהם.

הבניין הזה מפורסם בגלל סיבות נוספות: בין שאר החברות השוכנות בו נמצא מטה NBC, וכתובתו של הבניין היא 30Rockefeller Plaza, ולכן לעיתים הבניין מכונה בקיצור 30Rock. נשמע מוכר?

התמונה הזו הייתה רק אחת מתוך סדרת תמונות שבהן הוא תיעד את פועלי הבניין האמיצים שעבדו ללא שום אמצעי בטיחות, וסיכנו את חייהם עבור משכורת דלה בתקופת השפל הגדול. עד עכשיו, כשאני מביט בתמונות הללו, מזעזע אותי לחשוב על כמות התאונות שללא ספק התרחשו שם.

התמונות הבאות מתארות את חיי הפועלים שבנו את גורדי השחקים של ניו יורק (חלקן צולם ע”י אבטס, וחלקן ע”י צלמים אחרים):

פועל בניין בעבודה
פועל בניין בעבודה


במשך עשרות שנים לא היה ברור מי הצלם של התמונה המפורסמת. ברוב המקומות נרשם שהצלם הוא אלמוני, עד שרק לפני כמה שנים, בעקבות עבודת מחקר שנעשתה ע”י בעלי הרשיון על התמונות, נמצא הצלם האבוד וצ’ארלס אבטס הוכרז רשמית כצלמה של התמונה. אלמנתו אף אוששה את הטענה בהציגה קבלות של העיתון שקנה את הצילום הנ”ל. אבטס עזב את ניו יורק מספר שנים לאחר שסיים את פרוייקט התיעוד שלו, וחי בפלורידה עד שנפטר בגיל 73. הוא המשיך לצלם עבור עיתונים וגופים ממשלתיים. במלחמת העולם השנייה הוא היה צלם בבית הספר להכשרת טייסי קרב, שם תרם את חלקו לאימוניהם, ולאחר מכן הוא התרכז בעיקר בצילומי אופנה וטבע עד למותו.

כמו הפועלים שסיכנו את החייהם בעבודה ללא שום אמצעי בטיחות, גם אבטס עבד באותו סגנון, והתהלך על הקורות ועל זיזי החלונות מבלי להיות רתום לשום ציוד בטיחות מינימלי:

 

צ'ארלס אבטס בעבודה
צ’ארלס אבטס בעבודה
צ'ארלס אבטס בעבודה
צ’ארלס אבטס בעבודה

התמונה הבאה היא של צ’ארלס אבטס ועוזרו על הפסל המפורסם של בניין קרייזלר,  כתבתי כאן בעבר על עוד שתי צלמות שסיכנו את חייהן בעודן עומדות על הפסל הזה ומצלמות.

צ'ארלס אבטס ועוזרו על הכרכוב המפורסם של בניין קרייזלר
צ’ארלס אבטס ועוזרו על הכרכוב המפורסם של בניין קרייזלר

במשך השנים נוצרו עשרות יצירות על בסיס התמונה המפורסמת הזו. חלקן פארודיות על התמונה, וחלקן – יצירות אומנות שנמכרו בכסף רב. מצאתי ברשת הרבה איזכורים ליצירה, והנה חלק קטן מהם:

פסל בגודל מלא של התמונה. למרבה הצער, הפסל נגנב לאחר שהוצב בניו יורק
פסל בגודל מלא של התמונה. למרבה הצער, הפסל נגנב לאחר שהוצב בניו יורק
שחזור התמונה בלגו, ע"י אמן שמשחזר תמונות מפורסמות (הקליקו לגלריית העבודות המלאה שלו)
שחזור התמונה בלגו, ע”י אמן שמשחזר תמונות מפורסמות (הקליקו על התמונה לגלריית העבודות המלאה שלו)
החבובות על גורד השחקים
החבובות על גורד השחקים
צוות הסדרה ניו יורק CSI בכרזת פרסומת לסרט
צוות הסדרה CSI New York בכרזת פרסומת לסדרה
וכמובן שגם כוכבי הסדרה "חברים" היו חייבים להצטלם בפוזה ניו יורקית
גם כוכבי הסדרה “חברים” היו חייבים להצטלם בפוזה ניו יורקית
skyscraper_30rock
וכמובן שכוכבי 30Rock היו חייבים להצטלם במחווה לבנייין שלהם שבו צולמה התמונה המקורית
פועלי הבניין האמריקאים של שנות האלפיים
אילו התמונה הייתה מצולמת היום, כך היו נראים פועלי הבניין האמריקאים של שנות האלפיים
…או אולי כך

פולקסווגן התייחסה לתמונה המפורסמת בסדרה של מספר פרסומות:

פרסומת של פולקסווגן: כולם הלכו לרכוש את המכונית אחרי ששמעו את המחיר
פרסומת של פולקסווגן: כולם הלכו לרכוש את המכונית אחרי ששמעו את המחיר
פרסומת של פולקסווגן: נוחות בעבודה
הסימפסונים
הפתיח הקבוע של סצינת הספה באחד הפרקים של הסימפסונים
ואי אפשר בלי התייחסות למלחמת הכוכבים
וכשיש מם (meme) רשת,כמו קיאנו העצוב, היה ברור שגם הוא ישולב בתמונה משלו (קיצוני מימין)

ולסיום – הזווית הישראלית:

בשנת 2004, בעת שבנו את מגדל הקריה השוכן מול קניון עזריאלי בתל אביב, התבקש הצלם גיא שחר ע”י מנכ”ל כור מתכת לעזור בשחזור התמונה המפורסמת, עם פועלי בניין בתל אביב. הוא צילם מספר צילומים, אולם הפעם הפועלים היו רתומים ברתמות בטיחות, חבושים בכובעי מגן ו…כתומים. הסיפור המלא אודות התמונה הזו נמצא באתר של גיא שחר

עובדי מתכת על קורה בתל אביב. צילום: גיא שחר

.

הזכויות על התמונה המקורית שייכות היום לחברת Corbis שנוסדה בשנת 1989 על ידי אחד, ביל גייטס שמו, שבחזונו צפה שבעתיד כל התמונות והפוסטרים יהיו תמונות אלקטרוניות על קירות, ולכן הוא הקדים ורכש את אוספי התמונות הגדולים בעולם. בין האוספים של החברה הנ”ל אפשר למצוא את הארכיון המלא (יותר מ-100 מיליון תמונות) של סוכנות הידיעות בת ה-103 יונייטד פרס, של תאגיד באטלמאן (יותר מ-20 מיליון תמונות), של סוכנות סיגמא האירופית ועוד. זה גם אחד הדברים שהעציבו אותי כשחקרתי אודות התמונה: העובדה שהתאגידים משתלטים על כל אוצרות האומנות של העולם, מגדרים את השימוש בהם בתילי תילים של הגבלות חוקיות ורשיונות שימוש, ובסופו של דבר – מנכסים לעצמם את נכסי התרבות של האנושות כולה.  עצוב.

.

.

 

 

 

 

:לשתף את הפוסט