טופס 630

פוסטים אחרונים
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit eiusmod tempor ncididunt ut labore et dolore magna

ליאו האריה: 86 שנים, 5 אריות, ופתיח אחד מפורסם

החודש התבשרנו (לצערנו) על ביטול הצילומים לסרט מספר 23 בסדרה של ג’יימס בונד, ביטול שהתרחש עקב חובותיה העצומים של MGM שהגיעו לכמעט 4 מיליארד דולר. כתבות הספד התחילו להופיע בעיתונות, ובנוסף נתקלתי בכמה רשימות שפירטו את רגעי השיא של חברת הסרטים המהוללת הזו. מבחינתי, כשאומרים MGM, האסוציאציה הראשונה שעולה לי בראש היא זו של ליאו, האריה השואג שהופיע באלפי סרטים לאורך ההיסטוריה.

למעשה, חמישה אריות שונים כיכבו בתפקיד ליאו לאורך 86 שנות קיומו של הלוגו, ובכל פעם בוצע שינוי מסויים (או כמו שהיום קוראים לזה – מיתוג מחודש), ואריה חדש תפס את מקומו של הקודם. זה סיפורם של האריות המפורסמים בעולם.

1924-1928: סלייטס, האריה הראשון.

סלייטס, אריה שנולד באירלנד, היה האריה הראשון בסדרה. כשהווארד דיאץ, מנהל הפרסום של חברות גולדווין חיפש סמל, הוא בחר באריה משום שזה היה סימלה של קבוצת האוניברסיטה שבה למד, אוניברסיטת קולומביה. סלייטס, אריה מאולף ושקט נבחר למשימה, ולאחר סדרת צילומים שבהם הוא כיכב ונהם, הוא חי באזור האולפנים, והשתתתף בסיורים המודרכים שנערכו שם לבכירי התעשייה ואורחים חשובים. הוא חי עוד כמה שנים עד למותו בשנת 1936. לאחר מכן הוא פוחלץ, והיום מוצג לראווה במוזיאון בקנזס.

Slates No 1
סלייטס, אריה מס' 1, 1924-1928

1928-1956: ג’קי, האריה השני.

1927 הייתה שנת מפנה בהיסטוריה של הקולנוע: הסרט המדבר הופיע לראשונה, וגרם למהפיכה. שחקנים שכיכבו במשך שנים נאלצו באחת לעזוב את מקצועם משום שהסתבר שהם בעלי קול צפצפני ולא מתאים להקלטה, וגם ליאו האריה, שנהם עד עתה ללא קול הוחלף באריה חדש, שהוקלט בעודו נוהם.

ג’קי, אריה צעיר, נבחר למשימה ובמשך כמה ימים הוא צולם והוקלט עד לקבלת התוצאה הרצוייה. הנהמה המפורסמם בעולם הייתה שייכת לג’קי האריה: נהמה רכה, שבעקבותיה מגיעה נהמה חזקה הרבה יותר, הפסקה קצרה, נהמה נוספת, ומבט הצידה. במשך 28 שנים ג’קי הופיע בפתיח של מאות סרטי שחור-לבן, והפך להיות מזוהה עם MGM יותר מכל כוכב אחר. הוא אחד משני האריות שביססו את המותג, והפכו אותו לכל כך ידוע.

Jackie No 2
ג'קי, אריה מס' 2, 1928-1956. גם הלוגו הוא כבר של MGM ולא של גולדווין

ג’קי היה אריה מאולף מאד, נוח לאנשים, ושקט כמו חתלתול (דימוי מחורבן, כבעל חתולים אני יודע שאין חתלתול שקט). בזכות אופיו הנוח של ג’קי הוא גם כיכב בסרטים רבים, ולוהק לצד אמנים מפורסמים.

Jackie & Grata Garbo
ג'קי האריה עם גרטה גרבו
Jackie Shootng
ג'קי האריה מצולם ומוקלט לקטע הפתיחה של סרטי MGM

1934-1956: טאנר, האריה השלישי.

בשנות השלושים החלו גם הנסיונות הראשונים בהפקת סרטי טכניקולור. רוב הסרטים שיצאו למסכים היו עדיין בשחור לבן, אולם סרטים נבחרים צולמו בצבע, ובבתי קולנוע בודדים בארה”ב הקהל זכה כבר להנות מעותק צבעוני. כתוצאה מכך נוצר צורך לצלם את האריה השואג המפורסם מחדש, והפעם בצבע. למשימה נבחר אריה חדש וצעיר בשם טאנר, שאולף וגודל על ידי המאמן שאימן גם את קודמו, ג’קי. הוא צולם והוקלט מחדש עבור קטע הפתיחה, וב-22 השנים הבאות הוא הופיע בפתיחה של כל סרט צבעוני שהופק ע”י MGM, בעוד שג’קי המשיך להופיע בסרטי השחור-לבן.

Tanner the lion
טאנר, האריה השלישי, 1934-1956. האריה הצבעוני הראשון

1956-1957: ג’ורג’, האריה הרביעי.

בשנת 1956 החליט מנהל כלשהו באולפני MGM שלאריה שלהם אין רעמה מספיק מפוארת, ולכן הוחלט לצלם אריה נוסף לפתיח, אריה בעל רעמה ענקית. הוא צולם בכמה גירסאות, שחור לבן וצבע, מסך רגיל ומסך רחב, ומשום שהוא היה חסר שם, הוחלט לקרוא לדמות “ג’ורג'” , ולהשתמש בה. זה גם האריה שהשימוש בו היה הקצר ביותר. תוך פחות משנתיים הוא הוחלף באריה אחר.

George_1956-57
ג'ורג', האריה הרביעי, 1956-1957

Alfred Hitchcock with the MGM Lion 1958
גם ג'ורג' בעל הרעמה, כקודמיו, היה מאולף וחברותי. כאן הוא מצולם עם היצ'קוק בשנת 1958

1958-היום: ליאו, האריה החמישי.

בשנת 1958 החליט מנהל אחר באולפנים שהאריה שלהם צריך להיות דווקא בעל רעמה קצרה יחסית.  למשימה נבחר אריה שהוחלט לקרוא לו ליאו, כשמה של הדמות, וגם הוא צולם בכמה גירסאות. בחלק מהסרטים הוא נוהם פעמיים, בחלק שלוש, וגם הנהמה עצמה שונתה באמצעים אלקטרונים לאורך השנים. הליאו האחרון מככב כבר יותר מחמישים שנה בסרטי MGM, והוא כנראה האריה המוכר ביותר על פני כדור הארץ.

ליאו, האריה החמישי והאחרון (בינתיים), 1958-היום

ולסיום, הנה קליפ שמרכז את כל האריות הללו. לדעתי הוא חוטא מעט באי דיוק עם השנים והשמות, אבל עדיין אפשר לראות את כל האריות. שימו אוזניות או הדליקו רמקולים.

httpv://www.youtube.com/watch?v=kz3caWSqg54

:לשתף את הפוסט