טופס 630

פוסטים אחרונים
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit eiusmod tempor ncididunt ut labore et dolore magna

היטלר – אימונים בתורת הנאום, או רטוריקה היא עניין של פרקטיקה

אין עוררין על כך שהיטלר היה (לצערנו הרב), אדם כריזמטי ונואם מחשמל שהלהיב את הקהל. כולם זוכרים את הנאומים חוצבי הלהבות ונוטפי הארס והשנאה שלו, שבהם הוא מתלהב, מנופף בידיו ורוקע ברגליו, רגע אחד לוחש ובמשנהו צווח את דברי ההסתה שלו אל הקהל המשולהב שבלע את דבריו בצמא. כל נואם מנוסה עובד הרבה מאד על טכניקת הנאום שלו כך שהיא תראה נמרצת ומשכנעת מחד וטבעית וזורמת מאידך, אך מעטים הם האנשים שמצליחים לעשות זאת בקלות. גם קלינטון (להבדיל) עבד רבות כדי לשכלל את הכריזמה שלו, וגם אצלו הכל נראה טבעי וזורם בעת שהוא נואם. היטלר לא היה שונה מהשאר: בנבירה בארכיון של גטי מצאתי תמונות של היטלר בן ה-36 עובד על טכניקות הנאום שלו, משפר אותה ומתרגל שוב ושוב מימיקות ומצבים. שמונה שנים מאוחר יותר, לאסוננו הרב, הוא יצליח (גם בזכות הנאומים שלו), להבחר כקנצלר גרמניה.

השנה היא 1925. היטלר בן ה-36 מקשיב לנאומים מוקלטים שלו, ומתרגל את שפת הגוף שעליו לבצע בעת שינאם שוב. הוא כבר אדם אמיד בזכות מכירת רבע מיליון עותקים של ספרו “מיין קמפף”, וכבר בהיותו בכלא הוא רכש מכונית מרצדס מפוארת מרווחי הספר. הוא בדרך להפוך (בעוד שנה) לפיהרר של המפלגה הנאצית (עדיין לא של גרמניה), וב-1927 בוטלו ההגבלות שאסרו עליו לנאום – הגבלות שהוטלו עליו בעת מאסרו בעוון נסיון הפיכה שלוש שנים לפני כן.

היטלר הבין היטב את החשיבות העצומה הטמונה בהופעה ציבורית. כבר אז, בשנות ה-20, הוא סירב להצטלם סתם כך בפוזות מקריות, ושכר את חברו הטוב הצלם היינריך הופמן כצלמו הבלעדי שדאג לצלם אותו במצבים מוצלחים ובזוויות מחמיאות בלבד. הוא החל להתאמן על כל תנועה שעליו היה לעשות כך שהיא תראה ספונטנית, אך למעשה לא היה במצבים הללו אף אלמנט טבעי. הכל היה מתוכן כמו הצגה טובה, הצגה יעילה ואפקטיבית. בעזרת הופמן ותצלומיו הוא בחן את התוצאה, וחזר, שיפר וליטש את הופעתו עד לשלמות. התוצאה המרשימה ידועה היטב, וניתן לראות אותה בכל נאום שלו.

הנה התמונות של היטלר בן ה-36 (נראה הרבה יותר מבוגר לדעתי), מתאמן על טכניקות הנאום שלו:

האימונים נשאו פרי, והיטלר הפך לנואם מחשמל, שלכד את תשומת הלב של מאזיניו. שנים לאחר מכן, בהבינו שהתמונות עלולות להזיק לתדמיתו כנואם מוכשר בעל כשרון טבעי שנולד כך, הוא דרש מהופמן להשמיד את כל התשלילים. הופמן אישר שעשה כן, אך למעשה שמר אותם אצלו.

הופמן אגב, התעשר גם הוא בזכות היותו צלמו של היטלר. לאחר כיבוש השלטון ע”י היטלר הוא שוכנע ע”י הופמן, צלמו, לדרוש שכל הבולים והגלויות בגרמניה ישאו את דיוקנו של היטלר (דיוקן שצולם כמובן על ידי הופמן) ולדרוש כמובן תמלוגים על הנ”ל. הופמן הרוויח מליונים כתוצאה מכך, וגם היטלר (שמעולם לא שילם מיסים על הכנסותיו העצומות), ראה מכך עוד הכנסה נאה. 

אגב (ובלי קשר), הופמן הוא זה שהכיר בין היטלר לאווה בראון.

:לשתף את הפוסט